امروز دوشنبه  ۲ مهر ۱۴۰۳

برنامه اکوادور برای همه‌پرسی در خصوص موضوعات حیاتی

رئیس جمهور اکوادور : برنامه داریم تا پایان سال ۲۰۲۱ ‌یک همه‌پرسی راجع به موضوعات حیاتی برگزار کنیم
مشاهده ۲۹۲
۱۴۰۰/۰۶/۲۵- ۱۹:۳۰

برنامه اکوادور برای همه‌پرسی در خصوص موضوعات حیاتی

رئیس جمهور اکوادور : برنامه داریم تا پایان سال ۲۰۲۱ ‌یک همه‌پرسی راجع به موضوعات حیاتی برگزار کنیم

گیرمو لاسو رئیس جمهور اکوادور طی مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی RTS‌اکوادور، ‌یکی از برنامه‌های خود تا پایان سال ۲۰۲۱ را برگزاری یک همه‌پرسی راجع به برخی از موضوعات حیاتی کشور اعلام نمود. وی ابراز داشت در صورتیکه لوایح ارسالی از سوی مجلس تصویب نشود،‌به استعلام مستقیم از مردم اکوادور روی خواهیم آورد تا در مورد آینده خود تصمیم گیری نمایند. وی با بیان اینکه امیدوار است با مانع مجلس برای تصویب لوایح و اصلاحیه‌های قانونی برای پیشبرد سیاستهای خود مواجه نشود،‌ تصریح نمود که در صورت برخورد با مانع مجلس علاوه بر همه‌پرسی گزینه پیش بینی شده در قانون اساسی یعنی اعلام «بن بست سیاسی یا مرگ متقابل قوه مجریه و قانونگذاری» نیز در نظر گرفته خواهد شد.

طبق قانون اساسی اکوادور در صورت بایکوت شدن تصمیمات دولت از سوی مجلس، رئیس جمهور میتواند ضمن اعلام بن‌بست سیاسی مجلس را منحل نماید که در این صورت شورای ملی انتخابات موظف است ظرف ۷ روز تاریخی را برای برگزاری انتخابات زودرس ریاست جمهوری و مجلس اعلام نماید. بدین ترتیب قوه مجریه و مجلس همزمان منحل شده و تا برگزاری انتخابات جدید رئیس جمهور می‌تواند از طریق احکام ریاست جمهوری دولت را اداره کند.

رئیس جمهور اکوادور خاطرنشان نموده که مستقل از تعامل دولت با مجلس موضوعات دیگری وجود دارد که باید از طریق همه‌پرسی در مورد آنان تصمیم‌گیری شود و بنابراین تا پایان سال یک همه‌پرسی حتما برگزار خواهد شد. وی بدون ورود به جزئیات موضوعات احتمالی همه‌پرسی، بطور کلی تاکید نموده که مساله تقویت نظام دلاری و ثبت دلار به عنوان واحد رسمی‌پول در قانون اساسی و ادامه انتخاب مقامات کنترلی کشور توسط شورای مشارکت شهروندی و یا بازگرداندن این اختیار به مجلس ملی از جمله موضوعاتی است که باید به همه‌پرسی گذاشته شود.

لازم به ذکر است که موضوع حذف شورای مشارکت شهروندی و کنترل اجتماعی به عنوان یک قوه مستقل و همچنین پیشنهاد کاهش تعداد نمایندگان مجلس و دو مجلسی نمودن نظام پارلمانی بارها در مجلس با مخالفت مواجه شده است. شورای مشارکت شهروندی و کنترل اجتماعی در قانون اساسی ۲۰۰۸ با حمایت رافائل کورئا شکل گرفته و وظیفه نظارت بر روند انتخاب مقامات کنترلی کشور از جمله دادستان کل، ‌رئیس شورای قضات، بازرس کل، حسابرس کل و نهادهای نظارت بر بانکها و شرکتها را بعهده دارد. گیرمو لاسو با بیان اینکه این شورا به ابزاری برای کنترل رئیس جمهور بر دیگر قوه‌های کشور تبدیل شده، بارها موضوع حذف آنرا مطرح کرده است.

هم اکنون پول رایج اکوادور دلار آمریکا بوده و بارها رافائل کورئا و حامیانش به تلاش برای حذف دلار به عنوان پول رایج متهم شده اند که البته چنین نیتی از سوی شخصیتهای مختلف کورئیسم تکذیب شده است. با توجه به علاقمندی مردم اکوادور به حفظ دلار به عنوان پول رایج کشور، این اتهامات در کارزار انتخاباتی نیز از سوی گیرمو لاسو علیه آندرس آرائوز بکار گرفته شد و اکنون نیز به نظر می رسد قصد دارد با گنجاندن این موضوع در همه‌پرسی، دیگر موضوعات مورد نظر خود را در لوای آن بقبولانند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما